shadow

פעם, ואפילו לא ממש מזמן – המבוגרים שבינינו מן הסתם עדיין זוכרים זאת – בעלי חנויות עוד ערכו את החישובים עם נייר ועיפרון (שבין חשבון לחשבון היה מונח מאחורי האוזן). השקילות של המוצרים בתפזורת בוצעו עם מאזניים ידניים פשוטים (ולא בהכרח מדויקים לחלוטין…) ואת המידע הרלוונטי היה רושם בעל החנות במחברת צפופה. בשלב הבא של האבולוציה הקמעונאית החלה להיכנס לעסקים קופה – קופה בסיסית למדי שאפשרה לסכם את התשלום בקלות ושידרה את המידע אל סרט נייר שהודפס לו אט אט. בהמשך התווספו לקופות בבתי העסק השונים גם משקלים דיגיטליים, סורקי ברקודים ומסופוני אשראי, אבל גם הם כבר מהווים את הדור הקודם, שכן כיום ישנו מוצר איכותי הרבה יותר: קופה ממוחשבת.

מה ההבדל בין קופה רושמת לבין קופה ממוחשבת?

הקופה הרושמת – זו שכאמור מייתרת את הצורך ברישומים ידניים וגם מבצעת את החישובים הרלוונטיים לכל קנייה – חוללה כאמור מהפכה בתחום המסחר, אבל בהשוואה לקופה הממוחשבת מדובר במוצר מיושן ומוגבל ביכולותיו.

הקופות הממוחשבות כשמן כן הן, מחשב לכל דבר. הקופה שהיא מחשב כוללת שלל תוכנות רלוונטיות לעסק ובין האפשרויות: ניהול מלאי, ניהול עובדים, ניהול חשבונות, ניהול מועדון לקוחות והפקת כל הדוחות הנדרשים לבעל העסק כדי לקבל את ההחלטות האופטימליות.

קופה ממוחשבת יכולה גם להתממשק לכל מחשב אחר ואם מדובר על רשת בת מספר סניפים כמובן שכל הקופות יחוברו ביניהן, כך שקברניטי הרשת יוכלו לקבל בזמן אמת, ובלחיצת כפתור פשוטה, מידע מלא על הנעשה בכל רחבי הרשת – מבחינת עלות העבודה, המלאי הנתון של כל פריט, היקפי המכירות של מוצרים בקטגוריות שונות, הצלחת מבצעים, שיעור הרווחיות ועוד ועוד.

איך לבחור קופה מתאימה לכם?

מאחר שישנם מספר סוגים של קופות ממוחשבות חשוב לבחור ביניהן באופן מושכל. כך למשל ישנה קופה ממוחשבת שמיועדת למסעדות, סוג אחר של קופות שהן גם מחשב מותאם במיוחד למעדניות וכאמור ישנן עוד אפשרויות.

דגש חשוב נוסף במסגרת בחירת הקופה הממוחשבת הוא רמת השירות – אמנם מדובר במוצר עמיד שנבחן בקפידה ועל כן תקלות מתרחשות בו לעתים רחוקות, אבל על-מנת להבטיח מענה מהיר ואפקטיבי לכל תקלה, רצוי לבחור קופה של חברה שידועה בטיב השירות שלה.